AUTOR

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Sigurno rolanje

SIGURNO ROLANJE

 

Zaštitna oprema u rolanju

Rolanje je jedan od najsigurnijih sportova. Procjena je da u rolanju imamo oko 0,38% povreda, ili 38 povreda na 10.000 rolera. Jedno od osnovnih pravila sigurnog rolanje je nosi zaštitnu opremu. Rekreativni roleri kreću se brzinom od 15 do 25 km/h, dok najbrži roleri u brzinskom rolanju postižu brzine od 70 km/h na ravnome. Budući da se rolamo po asfaltu prilikom pada dolazi do udarca, ogrebotina i postoji mogućnost loma. Zaštitna oprema značajno pridonosi smanjenju broja povreda prilikom rolanja. 

Zaštitna oprema sastoji se od štitnika za: dlanove, laktove, koljena i kaciga.

Najčešće ozljede su modrice i ogrebotine. Upravo zbog ovoga bolje je izabrati štitnike koji pokrivaju veću zglobnu površinu nego manje, pogotovo kada su djeca u pitanju.

37% svih ozljeda čine ozljede ručnog zgloba. Prema jednoj studiji štitnik za dlanove smanjit će broj povreda za 6 puta. Najveću vjerojatnost povrede ručnog zgloba imat ćete ako se prvi put rolate bez zaštitne opreme, i naravno ako pokušavati sami naučiti rolati.

Na utrka u brzinskom rolanju obavezna je kaciga, a svi štitnici od tvrde plastike su zabranjeni. Zato natjecatelji u brzinskom rolanju nose biciklističke rukavice koje također dobro štite dlanove od ogrebotina.

Štitnici za laktove smanjit će za preko 80% mogućnost povrede ovog zgloba, dok će štitnici za koljena smanjiti mogućnost povrede tek za 32%. No štitnici će vas gotovo 100% zaštititi od ogrebotina, koji su istu vrlo neugodni i treba im dugo vremena da zacijele jer prekrivaju veliku površinu. Čak i najmanje ogrebotine trebate medicinski obraditi jer uvijek postoji mogućnost komplikacije, a time ćete smanjiti i mogućnost da vam ostanu vidljivi ožiljci na koži.  

Ozljede glave čine svega 5% svih ozljeda, ali pretpostavljam da nitko ne bi želio biti jedan od one dvojice, na 10.000 rolera koji će zaraditi ozljedu glave.

Kacige se u današnje vrijeme proizvode u toliko stilova, boja, dizajna, veličina, muških i ženskih a posebno dječjih, tako da si svako može naći kacigu koja mu sviđa. Provjerite da li odabrani model ima oznaku CE EN1078. Ukoliko nema ove oznake kaciga ne zadovoljava sigurnosne standarde Europske unije i ne bi smjela niti biti na policama u Hrvatskoj. Ali ovaj standard ne govori da li vam kaciga dobro sjeda na glavu. Danas gotovo svaki model ima mehanizam za regulaciju obujma. Kacigu treba isprobati prije kupnje. Treba ju namjestiti na glavu i isprobati dali se pomiče lijevo-desno na glavi. Tu su još i trake za regulaciju koje idu oko uha i ispod brade. Rolanje je ljetni sport i kaciga ima još jednu funkciju, a to je da vas štiti od sunčanice. Zato je bolje imati kacigu sa što više otvora. Nedavno su se pojavile i kacige koje imaju u svojoj strukturi aluminijska ili karbon-kevlar ojačanja kako bi kaciga bila što čvršća (Slika SH+ kacige). Naravno cijene ovih kaciga su više i kreću se od 100 eura na više. 

 

2/3 svih ozljeda nastaju spontanim gubitkom ravnoteže ili zbog neke prepreke na površini na kojoj se rola.

Zato je najvažnije proći školu rolanja sa licenciranim instruktorom. Škole rolanje ne mogu se održavati na javnim otvorenim prostorima, kao što je SRC Jarun. Naša škola rolanja i treninzi održavju se na SRC Sveticama na plohama za rolanje, ali ne znamo još koliko dugo zbog prenamjene prostora, a zamjenske lokacije nam još nisu osigurane.

Prema Zakonu o sigurnosti u prometu roleri su „pješaci na koturaljkama“, te se na njih odnose sve stavke zakona kao i na pješake. Najvažnije upozorenje: kada prelazite cestu obavezno se zaustavite jer niti jedan vozač ne očekuje da mu se „pješak na koturaljkama“ može tom brzinom pojaviti na zebri. Jedan od opasnosti za rolera početnika su i spušteni rubnjaci. Početnicima preporučujem da ih izbjegavaju dok ne savladaju osnovne tehnike.

Također na SRC Jarunu kada se rolate po kolniku krećite se uz desni rub i u smjeru kretanja prometa.

Kao zaključak ovog članaka ponovio bih osnovna pravila sigurnog rolanja:

1.    Nosi zaštitnu opremu

2.    Prođi 10 sati škole rolanja

3.    Nauči kočiti s kočnicom

4.    Kontroliraj svoju brzinu

5.    Pridržavaj se prometnih pravila

 

Autor

Luka Markić