AUTOR

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Rolanje u gradu

To je jedno od najzahtjevnijih mjesta za rolanje u pogledu različitih tehničkih elemenata i u pogledu ne predvidivosti mogućih situacija. Inline role napravljene su za rolanje na asfaltnim podlogama. Budući da u Hrvatskoj nema pravih površina namijenjenih rolerima, niti rolerskih terena prisiljeni smo improvizirati i rolati se na svim površinama koje nam to prema svojim karakteristikama dozvoljavaju.

Prema propozicijama Svjetske federacije staza za rolanje trebala bi biti minimalno široka 6 metara. A svi koji se rolaju u Hrvatskoj znaju da takve staze NEMA. Ona na Jarunu široka je 3,8 metara i roleri se kreću u oba smjera, što znači NE zadovoljava uvjete za rolanje. Ustanova za upravljanje sportskim objektima to zna i prilikom adaptacije smo ih upozoravali, ali oni nisu slušali niti marili za rolere.

U skladu sa Zakonom o sigurnosti u prometu roler je definiran kao pješak na koturaljkama.

Sigurno rolati znači

  • Nositi zaštitnu opremu
  • Znati zakočiti
  • Kontrolirati svoju brzinu
  • Poštivati prometna pravila
  • I zadnji, ali jednako bitan proći školu rolanja u trajanju od 10 sati

Elementi vožnje u gradu

  • Kretanje po nogostupu
    • Krećite se smanjenom brzinom gdje je veća koncentracija pješaka ili raznih prepreka
    • Pazite na pješake koji mogu izaći iz kafića, trgovina i sl.
    • uski nogostupi, koristite ribice za kretanje, kočnicu da usporite, te škarice za rolanje
  • Biciklistička staza
    • Ograničenje brzine na 30km/h
    • Svakako vodite računa i o minimalnoj brzini, ona ne bi trebala biti manja od 18 km/h
    • U principu biciklističke staze su preuske za rolere. Ako su prebojane u crveno onda postaju jako kliske, pogotovo ako padne kiša, te ih treba izbjegavati.
    • U principu roleri se ne smiju kretati biciklističkom stazom
  • Prepreke na putu
    • Lišće, grančice – treba izbjegavati. Ako baš ne možete onda je najsigurnije u poziciji škarica preći preko takvih prepreka.
    • Raskopan nogostup, šljunak, pijesak. Prerolati preko toga u poziciji škarica. Ili kada se već krećete usporeno, onda tehnikom starta ili 1. koturaljkaškog koraka.
    • Kablovi i crijeva – treba preskočiti. U protivnom će se zalijepiti za kotače, blokirati ih i past će te. I u principu jedine prepreke koje treba preskakati.
  • Kočenje – isključivo kočiti sa kočnicom
    • Usporavanje – T kočenje ili kočenje s kočnicom
  • Silazak sa nogostupa / penjanje na nogostup
    • Kada god je moguće postaviti se paralelno i tehnikom prijenosa težine spustiti se, odnosno popeti se
    • Kocke, trake za slabovidne – pogotovo u kombinaciji sa spustom, koje se obično nalaze na križanjima, predstavljaju opasnost za rolere i trebalo bi izbjegavati. Ako ne možete izbjeći onda u poziciji škarica se spustiti. U tom slučaju brzina ne bi smjela biti premala jer sa većom brzinom sitne prepreke se ‘izravnavaju’.
  • Prelazak preko zebre
    • Zebre, ali i druge bojane oznake na asfaltu su u principu skliske. Kad god je moguće treba ih izbjegavati. Prilikom odguravanja kontrolirajte ‘push’ i budite spremni da vam rola proklizi na takvim površinama
    • Tračnice – najbolje i najsigurnije je preći ih u poziciji škarica. Ako ste vještiji možete i preskočiti ili prekoračiti.
  • Kretanje po kolniku
    • Ako baš morate. Ali ni u kom slučaju nemojte izlaziti na kolnik gdje se promet odvija velikom brzinom. (kao jedna djevojka koja se je diletantski-početnički rolala preko čvora Kosnica)
    • Krećite se u smjeru kretanja prometa. Probajte se kretati približno istom brzinom kao i promet, iako je to teško, ali nije ne izvedivo. Budite svjesni da roleru treba veća širina nego pješaku ili biciklistu, te da vas drugi sudionici moraju zaobići u širem luku.
    • Uvijek si ostavite prostora da se možete pomaknuti još malo u desno

Još nekoliko savjeta za rolanje u gradu.

Budite ljubazni i tolerantni u prometi. Niste sami.

Anticipirajte potencijalne opasnosti i prilagodite se uvjetima na vašem putu.

Koncentrirajte se. Role idu tamo gdje ide pogled. Ako će te razmišljati samo da ne pogodim onu rupu, ili neku drugu prepreku, i tako nekoliko puta dok joj prilazite, veća je vjerojatnost da će te ju baš i pogoditi. U tom slučaju će te sami biti krivi za to jer ste se fokusirali na prepreku. Umjesto takvog načina razmišljanja trebali ste odrediti put kojim će te zaobići prepreku i fiksirati svoje misli i pogled na mjesto gdje trebate proći. U tom slučaju povećavate vjerojatnost da će te stvarno i uspjeti proći upravo tim putem.

Kućni ljubimci predstavljaju veliku opasnost, bili oni na povodcu ili ne. Nemojte nikako probati preskakati ili provlačiti se ispod lajne, odnosno povodca jer u principu nećete uspjeti i završit će te na podu. Najsigurnije je ako prođete na način da je vlasnik između vas i psa. U ovom slučaju fokusiraj te se na vlasnika, ne na psa. Vlasnik kontrolira psa, i njega trebate upozoriti na vašu prisutnost jer bi on onda trebao kontrolirati svog psa.

Tu je i drugi problem a to su ostaci iza kućnih ljubimaca koje vlasnici ne pokupe. To svakako izbjegnite jer će te to jako, jako teško to očisti iz lagera. U principu i kotače i lagere onda možete baciti.